FAQ oftewel : wat houdt u zo al bezig?
Vraag1: Ik draai al 3 jaar bijna geen winst of met verlies. Hoe kan ik dit verbeteren?
Antw. 1: Als u zelf het licht niet meer ziet, kan wellicht een grondige analyse van uw
bedrijf helpen om vast te stellen of er nog hoop is of dat u beter kunt stoppen.
Zo´n analyse is niet gratis! Dus er is een risico, dat binnenhalen van een
adviseur net de druppel is, die de emmer laat overlopen......
Mowa Consult werkt in sommige gevallen op basis van no-cure no pay.
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Vraag 2: Ik wil met mijn bedrijf een ISO 9001:2000 certificaat behalen. Wat levert dit op?
Antw. 2: Als u zich als directie eerst goed op de hoogte stelt van wat u hiermee begint
kan dit een goed middel zijn om uw onderneming beter te (be)sturen. Denkt u
vooral niet dat dit iets is voor de "werkvloer". Het gaat er vooral om, dat u als
directie / management uw "plan and control"-cyclus beter gaat beheersen en
consequenter gaat toepassen. U gaat vooral uw eigen resultaten beter meten
en analyseren en van daaruit uw bedrijf beter aansturen op verbeteringen.
Daarnaast zullen als gevolg daarvan ook de processen beter beheerst gaan
verlopen en met de juiste meetpunten en indicatoren voor kritische punten tot
minder fouten kunnen gaan leiden.
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Vraag 3: Ons bedrijf heeft een ISO 9001, een ISO 14001 en een VCA**-certificaat.
Wij betalen jaarlijks vele duizenden euro´s aan de certificerende instelling,
maar die certificaten leveren, ondanks al die controles(audits) niets extra op.
Al met al zijn het naar onze mening wel erg dure "plaatjes aan de wand".
Moet dit nu echt allemaal?
Antw. 3: Veel bedrijven - lees directies van bedrijven - denken vaak, dat een certificaat
problemen kan oplossen. DIT IS PER DEFINITIE NIET ZO !.
Helaas hebben vele certificerende instellingen matige tot slechte auditoren.
Het niveau is te laag en ze hebben niet of nauwelijks te maken gehad met het
zelf leidinggeven aan bedrijven of afdelingen van voldoende omvang.
Als op papier enigszins aannemelijk is gemaakt, dat het bedrijf aan bepaalde
normeisen voldoet, geven ze - veel te gemakkelijk - een certificaat af.
U zult het als directie/management dus echt zelf goed moeten willen doen!
U zult dus echt alles uit de kast moeten willen halen om uw klant perfect te
bedienen. En u zult het zelf belangrijk moeten vinden, dat dit ALTIJD gebeurt!
Alleen een zeer tevreden klant blijft "vanzelf" terugkomen. En u bent de enige
die dit in de hand heeft. Dat kan géén enkel certificaat voor u doen.
Hebben al die certificaten dan geen zin? Toch wel! Vooropgesteld, dat u als
directie snapt, dat het uw eigen besturingsmiddelen (moeten) zijn.
Dan doet u ook niets binnen die systemen "omdat het moet van de auditor"
of "voor het certificaat", maar alleen omdat u er als bedrijf beter van wordt.
Als een certificaat niets oplevert, moet u óf onmiddellijk van auditor en/of van
certificerende instelling wisselen óf u moet nu eindelijk eens consequent doen
wat er bedoeld wordt in zo´n norm en het niet degraderen tot "invullen van lijstjes".
Denkt u, dat u dit allemaal al lang perfect doet, dan kunt u natuurlijk overwegen
om die certificaten weg te doen en uw contracten met die instelling beëindigen.
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Hebt u vragen? Neem contact op met Mowa Consult. Bij voorkeur per email aan wam@mowa.nl .
|